افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع  2 با مصرف استاتین ها

5 مارس 2015- استاتین ها که داروهای پایین آورنده ی  کلسترول هستند و خطر حمله ی قلبی، سکته و بیماریهای  قلبی عروقی را  کاهش می دهند، ممکن است  به طور چشمگیری خطر ابتلا به دیابت نوع  2 را افزایش دهند.

 نتایج این تحقیق که درمجله ی Diabetologiaمنتشر گردید، نشان می دهد  که خطر ابتلا به دیابت  نوع 2 در مردانی که برای کاهش کلسترول استاتین مصرف می کنند  نسبت به  مردانی که این دارو برای آنها تجویز نشده است درطی یک دوره ی 6 ساله، 46 درصد افزایش یافته است.

خطر ابتلا به دیابت  نوع 2 با مصرف استاتین  به مدت طولانی تر و با دوز بالاتر، افزایش بیشتری  می یابد.

علاوه براین ، استاتین ها خطر مقاومت به انسولین را افزایش داده و مقدار انسولین ترشح  شده را کاهش می دهند.

تاکنون هیچ مطالعه ای ارتباط استاتین ها را با چنین افزایش خطری در مورد ابتلا به  دیابت نوع 2 را نشان نداده  بود. تحقیقات  پیشین نشان دادند استاتین ها فشارخون را بالا برده و برخی مطالعات به افزایش 10 تا 20 درصدی خطر ابتلا به  دیابت با مصرف این داروها اشاره کرده بودند.

این تحقیق نشاندهنده ی موقعیت دشواری برای پزشکان وبیماران است، استاتین معمولاً برای افرادیکه  در معرض خطر زیاد بیماریهای قلبی هستند تجویز می شود، اما دیابت نوع 2 که بطور بالقوه  توسط مصرف این نوع  از داروها  بروز می کند، موجب افزایش خطر بیماریهای قلبی می شود.

دکتر Eckelمدیر انجمن قلب آمریکا و استاد دانشکده ی پزشکی دانشگاه کلرادو میگوید: این یک خبر جدید با سناریویی جدید اما بد است. اگر چه شواهد قانع کننده ای درباره ی افزایش خطر ابتلا به دیابت  با مصرف استاتینها وجود دارد اما فواید مصرف این داروها به نفع کاهش حمله ی قلبی، سکته و بیماری قلبی کشنده است و بر ابتلا به دیابت ارجح است.

دکتر Eckelهمچنین به این نکته اشاره کرد که این تحقیق تنها بروی مردان  سفید پوست انجام شده است و شاید  نتایج آن برای همه ی  افراد صدق نکند.

منبع:

 www.diabetes.co.uk/news/2015/mar/Statins-may-increase-type-2-diabetes-risk-by-46-per-cent-91014040.html